مهارت نرم چیه؟

مهارت نرم چیه؟ و چطور میشه بدست آورد؟

مهارت نرم چیه؟

مهارت نرم به اون دسته از مهارت‌هایی گفته میشه که به ما کمک می‌کنند بهتر زندگی کنیم. مهارت‌هایی که به بهتر شدن ارتباطات ما، بهتر شدن مدل فکر کردن ما، بهتر شدن تصمیم‌گیری‌های ما و به بهتر شدن جوانب مختلف زندگی ما کمک می‌کنن.

از اون‌جایی که شاید مهارت‌های نرم تعریف خیلی دقیق و مشخص و آکادمیکی نداشته باشند من معمولا مهارت‌های نرم رو اینجوری تعریف می‌کنم.

مهارت‌هایی که سخت نیستند😊

مهارت‌های سخت به اون مهارت‌هایی میگن که ما در طول روز انجامشون میدیم، شاید مهارت‌های فیزیکی ما که ممکنه برای ما منجر به درآمد بشن یا ممکنه از سر علاقه و تفریح داریم انجامشون میدیم.

مثلا یه پزشک، مهارت سختش مهارت پزشکیه

یا یک نجار، مهارتش نجاریه

یا یک نقاش، یک هنرمندی که موزیک کار می‌کنه.

دیگه ما کاری به این نداریم که با چه هدفی داره این کار رو انجام میده، تفریحی و از سر علاقه یا برای کسب درآمد و به نگاه شغلی.

حالا بیاین باهم به یه سوال جواب بدیم :

اگر شما قرار باشه برای کسب و کارتون سراغ یه مشاور بازاریابی برید کدوم یکی از این دو مشاور رو انتخاب می‌کنین؟( با فرض اینکه از نظر تجربه و تخصص در یک سطح هستند.)

اونی که مسئولیت‌پذیرتره، اونی که می‌تونه بهتر تصیمیم‌گیری کنه، اونی که جزئی‌نگرتره، اونی که بلده به حرف شما گوش بده، اونی که صبورتره، اونی که خوش‌اخلاق‌تر و خلاق‌تره یا اون مشاوری که هیچ کدوم از این موارد رو نداره و رعایت نمی‌کنه؟؟؟

طبیعتا عقل سالم مورد اول رو انتخاب می‌کنه.

اون موارد رو ما بهش می‌گیم مهارت‌های نرم.

مهارت‌هایی که به بهتر شدن جوانب مختلف زندگی مثل زندگی شخصی، زندگی کاری و شغلی و روابط اجتماعیِ ما کمک زیادی می‌کنن.

مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های فکرکردن و شاید مهارت‌های زندگی که در اینجا به چندتایی‌شون اشاره می‌کنیم:

کار تیمی

تفکر خلاق

تفکر انتقادی یا سنجشگرانه اندیشیدن

جزئی‌نگری

مهارت حل مسئله

هوش هیجانی یا مدیریت هیجانات

تاب‌آوری

مهارت گوش‌دادن

تصمیم‌گیری

مسئولیت‌پذیری

مدیریت تعارضات

همدلی کردن

تطبیق‌پذیری

قابل اعتماد بودن

انعطاف‌پذیری

و …

یه تفکر اشتباه :

فلانی ذاتا آدم مسئولیت‌پذیریه
فلانی ذاتا آدم خلاقیه

یا من از بچگی نمی‌تونستم تصمیم‌گیری کنم و …

وقتی ما به چیزی می‌گیم مهارت، یعنی این موضوع کاملا اکتسابی میشه، یعنی میشه بدستش آورد یعنی میشه کسبش کرد.

مهارت‌های نرم هم از این موضوع مستثنا نیستن و میشه یادشون گرفت و در زندگی‌مون به کارشون گرفت، اما یه نکته خیلی مهم وجود داره، اونم اینه که چون داریم میگیم مهارت، پس به یادگیری و تمرین نیاز دارن، یادگیری و تمرین مستمر.

یه تفاوت بسیار بزرگ بین مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم اینه که تمرین و یادگیری برای مهارت‌های نرم تقریبا از زمانی که شروع می‌کنیم تا پایان عمر با ما باید باشند تا بتونیم توی هر کدومشون قوی بشیم، شاید هیچ‌وقت نشه گفت یه نفر استاد تمام مهارت‌های نرمه، مثلا استاد تمام تصمیم‌گیری یا استاد تمام تفکر انتقادی، چرا که یادگیری مهارت‌های نرم در مواجهه اتفاق میوفته در روبرو شدن با مسائل مختلفی که ما نیاز به اون مهارت داریم.

مثلا زمانی که می‌خواییم مسئولیت‌پذیری رو تقویت کنیم، باید در مواجهه به اتفاق‌های مختلف، تمرین کنیم و لزوما با خوندن چندتا کتاب یا مقاله به نقطه‌ی یادگیری نمی‌رسیم.

حالا تو نوشته‌های بعدی مفصل در مورد تفاوت‌های مهارت‌های نرم و سخت باهم صحبت خواهیم کرد.

به عنوان نتیجه‌گیری :

مهارت‌های نرم جزء لاینفک زندگی ما هستند، چرا که در طول زندگی‌مون با تک‌تک اون مهارت‌هایی که در بالا گفتم روبرو هستیم و اگر بتونیم یادشون بگیریم و تمرین کنیم می‌تونیم زندگی بهتری داشته باشیم و با آرامش و استرس کمتری توی مسیر زندگی ادامه بدیم.

به اشتراک بگذارید :

بلاگ‌پست‌های مشابه