
همیشه اولین قدم برای راه اندازی یا توسعه و کلا اولین قدم میتونه مسیر شما رو برای مدتها تعیین کنه و این قدم اول مهمترین قدم شما در جنبه های مختلف زندگی از جمله کسب و کار شما خواهد بود.
به نظر شما اولین قدم برای راه اندازی یا توسعه هر چیزی چیه؟
این سوال جوابهای زیادی قطعا داره مثلا :
اینکه اصلا هدفمون از راه اندازی یا توسعه چیه؟
برای راه اندازی یا توسعه چقدر بودجه در نظر داریم ؟
برناممون برای معرفی این راه اندازی یا توسعه چیه ؟
چطوری میخواییم تبلیغات کنیم یا روشهای بازاریابیمون به چه شکلی باید باشه؟
اصلا رقیبی برای این کسب و کارمون داریم ؟کیا هستن این رقیبا و دارن به چه شکلی کار میکنن؟
و شاید دهها و بصورت جزیی تر صدها سوال که جواب هرکدوم میتونه اولین قدم باشه !

بیزنس پلن اولین قدم برای راه اندازی یا توسعه
اولین قدم برای راه اندازی و جواب همه این سوالات در یک عنوان خلاصه میشه و اون هم بیزنس پلن یا همون طرح و برنامه برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار ماست.
من به شخصه مشاغل و کارهای زیادی رو انجام دادم و میشه گفت که تست کردم .
توی هرکدوم که از قبل بیزنس پلن و برنامه مکتوب داشتم موفق بودم و اونایی که براشون برنامه مکتوب نداشتم به شکست خوردند و تعطیل شدند .
حالا چی هست این بیزنس پلن ؟؟؟؟؟
تعریف من از بیزنس پلن فقط و فقط دو کلمست : نقشه گنج!!!

اگه به شما گفته بشه که در یک منطقه جغرافیایی مثلا کویر لوت یک گنج بسیار بزرگی وجود داره ولی بهتون نقشه و مکان دقیق رو ندن به نظر میاد خیلی بعید باشه که شما بتونین به اون گنج گرانبها دسترسی پیدا کنید .
با برنامه جلو بروید !
ما در طول زندگی روزمره از آدمهای مختلف ، از شبکه های اجتماعی ( میتوانید از اینجا تاثیرات شبکه های اجتماعی را بخوانید ) و پیامرسان ها و مکانهای مختلف بهمون پیشنهاد راه اندازی کسب و کارهایی میشه که میتونه به ما درآمدهای خوبی برسونه و به عبارتی زندگی رو متحول کنه و به اصطلاح عامیانه تر بزنه بترکونه !!! (مثلا تولید فلان قطعه یا راه اندازی فلان شرکت و …) .
و خیلی از افراد هم با همون یه پیشنهاد شروع به راه اندازی و یا حتی مشغول به توسعه کسب و کارشون میشن و بعد از مدتی میبنیم که شکست خورده دوباره برمیگردن سر خونه اولشون با این فرق که کلی ضرر مالی و زمانی کردند .

موفقیت توی این پیشنهادات مثل همون گنج تو کویر لوته که اگه براش نقشه و برنامه نداشته باشیم قطعا بهش نخواهیم رسید .
نکته قابل توجه و تامل اینجاست که نقشه باید کاملا مکتوب باشه تا شما رو به مقصد برسونه .
این مثال کاملا اهمیت داشتن طرح و برنامه مکتوب رو برامون روشن کرد. چرا که یه طرح و برنامه خوب به تمام سوالات ما و سوالات مختلف در رابطه با راه اندازی و توسعه جواب میده و ما رو با چشمانی کاملا باز وارد بازی میکنه .
توی یک بیزنس پلن خوب چه نکات و سر فصل هایی آورده میشه و در موردش توضیح داده میشه ؟(اولین قدم برای راه اندازی یا توسعه)
-
توصیف کسب و کار
-
توصیف و شناخت مخاطب

-
تحلیل بازار
-
اندازه کسب و کار
-
اهداف و چشم انداز ها
-
نیازهای اولیه
-
برنامه تبلیغات و بازاریابی
-
مکان راه اندازی و یا توسعه ما
-
بررسی و تخمین هزینه های راه اندازی یا توسعه (ثابت و جاری)
-
مهمترین چالش هایی که ممکنه سر راه قرار بگیرند
-
شناخت و تحلیل رقبا و نحوه فعالیتشون
-
استراتژی توسعه (چه برنامه ای برای توسعه داریم)
-
برنامه زمان بندی
-
تهیه نمونه محصول
هر کدام ازین تیترو سرفصل ها بسیار مهم و تعیین کننده هستند در مسیر موفقیت یا شکست،که هرکدوم شرح و توضیحات جداگانه ای دارند که برای اینکه این نوشته طولانی نشه بزودی داخل مقاله دیگه ای بررسی خواهم کرد